נכתב ע"י נטע סגיב*
חוכמת ההמון אולי ניצחה את הגאון של דור ה-X, אבל יש גאון חדש בשכונה!
רציתי להתייחס למאמר החשוב והפופלרי שכתב ד"ר אשר עידן: " על הקשר בין גוגל לברק אובאמה".
במאמר מתאר עידן את 'עידן האינטרנט השני' אליו אנו נכנסים, עידן בו "חוכמת ההמון ניצחה את חוכמת הגאון", עולם בו ה'תג' ניצח את ה'מותג', עולם בו נבחר נשיא לארצות הברית ללא מימון של שום מיליונר (אל תספרו לאולמרט ולטלנסקי…) פשוט בזכות "זנב ארוך ושטוח" של גולשים…
עידן מעמת את העולם החדש עם העולם הארגוני, ומספר על ארגונים שפרצו את גבולות הניהול המסורתי. הוא מספר על כניסת המולטילוג לחיינו, על למידה שאינה מונחית, למידה פרואקטיבית ולא ראקטיבית. על מבנה פוליטי-ארגוני שטוח מאד בו (לפחות) ההזדמנות לחשיפה שווה לכווווולם. הוא מספר על התמודדות ראויה עם הפרדוכס הקלאסי בו ההחלטות מתקבלות בקודקוד הפירמידה ואילו הידע נמצא אצל העובדים בשטח. על עידן בו צרכני הידע גם מספקים אותו. עידן בו ארגונים מגדילים את מספר הפטנטים שלהם בזכות ויקי-ידע ארגוני, עידן בו חברות משתפות את הלקוחות בפיתוח המוצר הבא, ואת מקום האנליסטים תופסים העובדים עצמם עם תחזיות מדויקות יותר (תוכנת Prediction Markets, למשל).
אבל בתוך עולם הווב 2.0, שכל כך סוגד לחכמת ההמונים, התפתח לו גאון חדש.
אנשי משאבי אנוש יודעים לאיזה גאון אני מתכוונת.
אני מתכוונת לאותו גאון שבעוד מנהלת ההדרכה מתעמתת עם ספקים, מתכתבת, מטלפנת, מפקססת, מתאמת מזמנת… הוא שולח לה כבדרך אגב לינק לקורס חינמי שמצא ברשת…ועוד מוסיף ב"חוצפתו": "זה גם פותר לנו את הבעיה עם החבר'ה של ה- offshore …".
זה הגאון שאחרי שרכזת הרווחה הפיקה אירוע גיבוש שלא היה מבייש סטרטאפ שזה עתה סיים סבב גיוס מרקיע שחקים, הוא בערב, אחרי שהילדים נרדמו, ערך את הצילומים מהאירוע בעזרת ה- Movie maker של Windows (גם הוא חינמי, דרך אגב), ועכשיו מי זוכר את האירוע שהפיקה רכזת הרווחה? כולם מדברים על הסרט!
זה הגאון שבעוד המגייסת מגרדת לו קו"ח של מהנדס RF מנוסה מהבוידעם של ה- mailbox שלה במקרה הטוב ובמקרה הרע מחברת השמה עם תעריפים מצוחצחים, הוא מעביר "כמה קו"ח רלוונטיים שרצו ב LinkedIn, "תעיפי מבט, אולי נזמן אותם?"
זה הגאון שמגיב במיניבלוגים לכתבות על הארגון שלו שמתפרסמות בעיתונות הציבורית (בעיקר בחברות נסחרות). הוא עושה זאת כשהוא עובד בארגון וכשהוא עוזב אותו. הוא עושה זאת כשהוא מחויב לארגון וכשהוא לא. אז הנה גם ה- PR הארגוני הופקד בידי הגאון…
זה אותו גאון ששולט בתוכנות שיתוף הידע, בבלוגים, ברשתות החברתיות, והוא מוצא תשובה מהר, ותשובה מדויקת.
הגאון הזה הוא טלנט. הוא מדריך פנים ארגוני שלא אותר למערך המדריכים הפנימיים, אבל כותב בויקי הארגוני. הוא מיצר ידע ממידע. הוא מכיר את המתחרים ואת הטרנדים שבשוק. הוא בכיר במערך התקשורת הפנים ארגונית הלא פורמאלית ומשפיע ישירות על הלך הרוח במסדרונות. הוא פוטנציאל לחדשנות בארגון והכנסת רוח אחרת. הוא שופע, כי יש לו רשת שלמה מאחוריו!
בעולם הווב 2.0, מי שמעורב בטיפוח המשאב האנושי בארגון, חייב לתת את הדעת לתופעת הגאון החדש הזה.
אנו חייבים לשאול את עצמו האם אתרנו את הגאונים? כיצד אני מפתחים את הגאוניות? כיצד אנו מעבירים אותה לשאר העובדים? כיצד נשתמש בתוצרים של הגאון? האם אנו רוצים לפקח על תוצרים אלו? האם אנו מספקים פלטפורמות ארגוניות ראויות לשיתוף הידע? האם אנו ממנפים את ידע הגאון לקידום היעדים האסטרטגיים של הארגון?
כי בסופו של יום, פסגת העשייה של כל מי שאמון על טיפוח המשאב האנושי בארגון, היא שהעובדים יממשו את הפוטנציאל הגלום בהם. וכמו שעידן כותב במאמרו "הבנה של התהליך המהפכני שאנחנו נמצאים בעיצומו וקבלת היתרונות העצומים שלו עבורנו… תעניק סיכוי טוב יותר לכל אחד מאזרחי העולם למצות מעצמו את מירב הכישרונות שבו".
*נטע סגיב היא יועצת ארגונית בתחום ניהול מערכות הדרכה ב"lotem-blog".
נטע, מעניין, נכון וכמו שצריך – לא נותן למשאבי אנוש לנוח (על זרי הדפנה..)
יפה ונכון כתבת. בחברות ההייטק למיניהן הידע כבר קיים, למחלקות הHR הגדולות הוא נכנס בחלקו, בחיל ורעד, והדרך ללואו-טק ארוכה היא ורבה.
אבל בזכות אייטמים כמו הנ"ל אולי יראו כי טוב.